Nastavení volantu

Zde najdete rady k nastavení volantu od Michala „Kixa“



Force Feedback – FFB

FFB je schopnost ovladacich prvkov davat spatnu vazbu

Zakladna funkcia FFB je poskytnut vnimanie prenosu vahy automobilu v zakrute

Prenos vahy v reale clovek citi telom, tak isto ako momenty sil vo vsetkych smeroch (pri akceleracii, brzdeni, zatacani, prejazde cez nerovnosti atd)

Prenos vahy na simulatore clovek citi tak, ze moment spatnej vazby je vyssi cim vyssi je moment ktory posobi na auto v zakrute. Dalo by sa povedat ze volant je “lahky” ked ideme rovno, ale akonahle sa auto oprie do zakruty volant sa stava “tahsi”. Podla toho sa da naucit auto spravne naklonit do zakruty tak, aby slo na hranici adhezie pneumatik.


FFB efekty

FFB efekty rozsiruju moznosti simulacie nasledovnym sposobom:

Pri zablokovani kolies (prudke brzdenie) sa volant rozvibruje.

Ciel je brzdit tak aby co najmenej vibroval

Pri preklzovani hnanej napravy sa tiez volant rozvibruje.

Ciel je akcelerovat tak aby co najmenej vibroval

Pri nedotacavosti volant citelne zlahci a pri opatovnom ziskani gripu prednych gum zase otazieva

Ciel je ist tak aby na vjazde alebo vyjazde zo zakruty volant nemenil svoju vahu


Obrazovo – zvukove vnemy

Obrazove vnemy:

Pohyb kokpitu auta – z neho dokazeme vycitat ako sa auto chova, ci neskace cez nerovnosti alebo ci nieje moc make a ci sa moc nenaklana, taktiez pomaha spravne jazdit cez obrubniky pripadne ine nerovnosti

V niektorych pripadoch vieme odcitat aj moment brzdneho ucinku (hlavne pri starsich autach s makkym podvozkom ktore sa dost naklanaju pri prenose vahy)

Zvukove vnemy:

Zvuk motora – podla zvuku motora vieme odhadnut rychlost auta, nacasovat brzdenie, pomaha nam zapamatat si rutinu daneho okruhu.

Zvuk pneumatik – pri brzdeni sa sustredime na to aby gumy nezacali piskat, pri spravnom prejazde zakrutou pocujeme ako gumy pracuju na hranici adhezie.

Ciel je ist tak aby bolo pocut iba to spravne fungovanie, ziaden piskot


Nastavenie FFB:

Thrustmaster control panel:

Logitech global device settings


Raceroom:

Advanced settings:


Force feedback:


Toto je najdolezitejsia cast:

Steering rack je ked je 0, tak vo volante citit vsetky sily co posobia na kolesa, ak je 100, feedback simuluje posilovac riadenia a detaily zanikaju. Understeer je to ako velmi sa odlahci volant pri understeere, vertical load simuluje moment sil ktore posobia vertiakalne na kolesa, najviac je to citit pri prevyseniach kedy sa auto odlahci a potom padne naspat na zem, alebo v zakrutach ktorym sa meni sklopenie. Lateral force ovplyvnuje vahu volantu v zakrute, cim viac, tym je volant tazsi pri zatacani.


FFB multiplier pri kazdom aute treba nastavit na 1, alebo 1.5 max inak to bude clipovat a stratia sa detaily (to je v car setup – steering settings)


Ak chcete zistit ci vam volant clipuje, treba si zapnut ffb meter (nabindovat si klavesu na to) a tam treba sledovat ci ide signal cez cervenu ciaru ako na tomto obrazku, ak ide treba ubrat ffb multiplier, resp treba zakat na 1 a pridavat iba pokial to nezacne clipovat.


Toto si kazdy moze nastavit sam ako chce, slip effect je asi najdolezitejsi aby ste citili ked sa zablokuju gumy pri brzdeni


Dolezite funkcie:

Ignition, starter bez toho nevyjdete z boxov


Treba si nabindovat ovladanie PIT menu najlepsie na volant na pad, pit speed limiter uz je mozne mat automaticky, tak to netreba.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *